Mēs izmantojam sīkdatnes, lai nodrošinātu, ka sniedzam vislabāko pieredzi mūsu tīmekļa vietnē. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes. Lasīt vairāk

 

2019 – 2022: Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu nodrošināšana patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu

Kontaktinformācija: Sabiedrības integrācijas fonds Kontaktinformācija: Biedrība “Latvijas Sarkanais Krusts”

Karīna Dzene

Programmas koordinatore

Tālr. 67078226

e-pasts: karina.dzene@sif.gov.lv

Gundega Rupenheite

Projekta vadītāja

Tālr. 28379100

e-pasts: gundega.rupenheite@redcross.lv

Biedrība „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 2019. gada 1. decembrī, noslēdzot jaunu līgumu, turpina sniegt sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Pakalpojumu paredzēts sniegt līdz 2022. gada 30. novembrim.

Pakalpojuma sniegšanas periods: 2019. gada 1. decembris – 2022. gada 30. novembris

Priekšmets: sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu nodrošināšana patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu.

Mērķis: nodrošināt sociālekonomiskā iekļaušanas procesa īstenošanu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu, lai paaugstinātu personas sociālās funkcionēšanas spējas un integrāciju sabiedrībā.

Mērķa grupa: patvēruma meklētāji un personas ar bēgļa vai alternatīvo statusu, kas nepārsniedz 12 mēnešus pēc šā statusa iegūšanas dienas.

Pakalpojuma sniegšanas vieta: Latvija

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums patvēruma meklētāju un personu ar bēgļa vai alternatīvo statusu tiek sniegts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums tika piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un Latvijas valsts budžeta. Vairāk par aktivitāti šeit. Vairāk par projektu šeit.


Ziņojumi:

  • Laika posms: 2020. gada 1. jūnijs – 2020. gada 30. novembris: ŠEIT (starpposmu ziņojums)
  • Laika posms: 2019. gada 1. decembris – 2020. gada 31.maijs:ŠEIT (starpposmu ziņojums)
  • Laika posms: 2018. gada 1. jūnijs – 2019. gada 30. novembris ŠEIT (ziņojums par 3 periodiem)

Sociālā darbinieka un sociālā mentora atbalstu 2021. gada martā saņēmuši 90 patvēruma meklētāji, personas ar bēgļa vai alternatīvo statusu

Ziņa publicēta 16.04.2021.

Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2021. gada martā saņēma 90 klienti, no tiem 19 sievietes, 49 vīrieši un 22 bērni. Deviņi klienti dzīvoja ārpus Patvēruma meklētāju centra (PMC) Muceniekos.

Īstenojot Sabiedrības integrācijas fonda projekta “Dažādības veicināšana” aktivitāti, biedrības “Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 2 sociālie darbinieki un 8 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu.

Muceniekos un ārpus centra dzīvojošiem patvēruma meklētājiem LSK sociālie darbinieki un sociālie mentori turpināja sniegt psihoemocionālo palīdzību un primāro vajadzību nodrošināšanu – ziemas apģērba un apavu sagādāšanu no LSK un privātpersonu resursiem, kā arī palīdzību dažādu formalitāšu kārtošanā valsts un pašvaldības institūcijās, mājokļa atrašanu u.c.
Martā LSK, sadarbībā ar SIF, aktualizēja jautājumu par patvēruma meklētāju vakcināciju pret COVID-19, kā arī informēja jau statusu saņēmušos klientus par iespēju reģistrēties, lai saņemtu vakcīnu rindas kārtībā, reģistrējoties portālā www.manavakcina.lv. Šobrīd patvēruma meklētājiem nav iespējas reģistrēties šajā portālā, jo viņiem nav piešķirts personas kods. Jāmin arī fakts, ka Patvēruma meklētāju vidū ir klienti ar hroniskām saslimšanām un cilvēki, kas ir vecuma grupā virs 50 gadiem.
Lai uzlabotu patvēruma meklētāju bērnu sekmes mācībās, LSK ir radis iespēju nodrošināt papildu atbalstu. LSK projekta “Droši būt, droši mācīties” ietvaros no marta patvēruma meklētāju skolas vecuma bērniem ir iespēja attālināti, individuāli mācīties pieredzējuša pedagoga pavadībā. Pedagogs palīdz gan skolēniem, nereti arī viņu vecākiem, orientēties attālinātā mācību procesā un labāk apgūt latviešu valodu.
LSK marta mēnesī turpināja sadarboties ar dažādiem partneriem, piemēram, LR Ārlietu ministriju saistībā ar Baltkrievijas patvēruma meklētāju un jau statusu saņēmušo klientu stāvokli, vajadzībām un izaicinājumiem, ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP)  Patvēruma meklētāju lietu nodaļas ekspertiem, kas stāstīja sociāliem darbiniekiem un sociālajiem mentoriem par patvēruma meklētāju statusa piešķiršanas procedūru. Tāpat sociālie mentori un sociālie darbinieki piedalījās “Dialoga Platformas” (“Patvērums “Drošā māja””) organizētājā diskusijā par likumprojektu “Imigrācijas likums”, kurā paredzētas vairākas izmaiņas attiecībā uz patvēruma meklētājiem un alternatīvo vai bēgļa statusu saņēmušajiem klientiem.
Martā PMLP bēgļa statusu piešķīra vienam Afganistānas pilsonim, savukārt atteikumu par statusa saņemšanu saņēma 2 klienti no Bangladešas, 2 no Krievijas, 4 no Azerbaidžānas, 3 no Pakistānas un 2 no Afganistānas.

Negatīvs Administratīvais tiesas lēmums par statusa piešķiršanu martā bija vienam klientam no Krievijas un vienam no Bangladešas. Uz 31.03.2021. Administratīvo tiesu pēc PMLP pārsūdzētā lēmuma gaida 8 klienti.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.


Trešdaļa no patvēruma meklētājiem ir politiskie bēgļi no Baltkrievijas

Ziņa publicēta 10.03.2021.

Sabiedrības integrācijas fonda sadarbībā ar biedrību “Latvijas Sarkanais Krusts” sniegto sociālās iekļaušanās un integrācijas atbalstu februārī saņēma 90 starptautiskās aizsardzības saņēmēji. Aptuveni trešdaļa no “Muceniekos” mītošajiem šobrīd ir politiskie bēgļi no Baltkrievijas. Ar sasniegtajiem rezultātiem un aktuālajiem izaicinājumiem Baltkrievijas pilsoņu integrācijā vairāk stāsta beidrības “Latvijas Sarkanais Krusts” sociālā darbinieka un sociālā mentora programmas vadītāja Gundega Rupenheite.

Biedrības “Latvijas Sarkanais Krusts” sociālie darbinieki un sociālie mentori februāra mēnesī sniedza palīdzību dažādu problēmu risināšanā 37 Baltkrievijas pilsoņiem, no kuriem 24 klients bija patvēruma meklētājs, savukārt 13 klienti ar alternatīvo statusu. Februārī Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde alternatīvo statusu piešķīra 4 klientiem no Baltkrievijas.

“Statusu saņēmušie klienti regulāri tiek informēti par iespējām pieteikties COVID-19 vakcīnai, ko vairāki cilvēki ar sociālā mentora palīdzību ir veikuši un gaida savu kārtu. Redzam, ka starp patvēruma meklētājiem ir liela interese par vakcinēšanos, taču šāda iespēja pagaidām nav pieejama, tā kā šai klientu daļai nav personas kods vai internetbanka. Tāpat, lai mazinātu COVID-19 izplatīšanās risku, visi LSK sociālie mentori un sociālais darbinieks februāra sākumā ir veikuši vakcināciju, atbilstoši vakcinācijas plānam sociālo pakalpojumu sniedzējiem,”

stāsta Gundega Rupenheite, biedrības “Latvijas Sarkanais Krusts” pārstāve.

Sociālie darbinieki un sociālie mentori februārī turpināja sniegt psihoemocionālu atbalstu visiem klientiem, tostarp Baltkrievijas politiskajiem patvēruma meklētājiem un statusu ieguvušajiem cilvēkiem. Kā stāsta biedrības “Latvijas Sarkanais Krusts” pārstāve, Baltkrievijas pilsoņiem visvairāk nepieciešams psiholoģiskais atbalsts un psihoterapeita konsultācijas, kā arī rehabilitācijas kursi pēc smagiem savainojumiem. Piemēram, februāra mēnesī kādai Baltkrievijas pilsonei, kas cietusi no vardarbības, sadarbojoties ar resursu centru sievietēm “Marta”, ir rasta iespēja saņemt psihologa un jurista konsultācijas, kas specializējas jautājumos saistībā ar vardarbību pret sievietēm.

Kādai baltkrievu patvēruma meklētāju ģimenei sociālais mentors šobrīd palīdz nokārtot vienreizēju finansiālu atbalstu bērnam, ko piešķir pašvaldība saistībā ar COVID-19 izraisīto krīzi. “Lai gan oficiāli ģimenei nepienākas nedz valsts, nedz pašvaldības pabalsts, šobrīd meklējam risinājumu kopā ar pašvaldību, lai esošajos apstākļos Baltkrievu ģimenes saņemtu maksimālu atbalstu,” skaidro Gundega Rupenheite.

Latviešu valoda un kvalitatīva izglītība ir svarīgs saliedētas sabiedrības priekšnosacījums, tāpēc īpaša sociālo darbinieku un sociālo mentoru uzmanība tiek pievērsta ģimenēm ar bērniem, kuri Covid-19 pandēmijas laikā mācās attālināti. Marta sākumā 2 baltkrievu bērni uzsāks savas gaitas Pierīgas pirmsskolas iestādē, bet viens turpina savas gaitas Rīgas pirmsskolas iestādē, viens skolnieks mācās vidusskolā. Pašlaik biedrības “Latvijas Sarkanais Krusts” speciālisti meklē risinājumus, lai piesaistītu papildu pedagogu, kas patvēruma meklētāju un bēgļu bērniem varētu palīdzēt izprast attālināto mācību procesa organizāciju, izskaidrot mācību priekšmetu uzdevumus un palīdzēt apgūt mācību vielu.

Šobrīd kā aktuālāko un prioritāri risināmo izaicinājumu var minēt bankas kontu atvēršanu personām ar alternatīvo statusu, kas kavē patstāvīgas dzīves uzsākšanu un iekļaušanos darba tirgū. Ar vairākkārtēju sociālo mentoru iesaisti dažiem klientiem, tostarp arī Baltkrievijas pilsoņiem, ir izdevies atvērt bankas kontus, izpildot bankas prasību iesniegt darba līgumu vai izziņu par ienākumiem. “Bankas konta atvēršana apgrūtina klientu nodarbinātības uzsākšanu, ja personai vēl nav attiecīgā juridiskā statusa. Redzam, ka nereti samaksa par konta atvēršanu var izmaksāt līdz pat 150 eiro. Diemžēl vairrākkārt mūsu pieredze ir bijusi tāda, ka ir arī bankas, kas vispār atsaka atvērt kontus,” skaidro Gundega Rupenheite.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.


Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2021. gada janvārī saņēmuši 88 klienti

Ziņa publicēta 04.02.2021.

Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2021. gada janvārī saņēma 88 klienti, no tiem 19 sievietes, 47 vīrieši un 22 bērni. No tiem pieci klienti dzīvoja ārpus Muceniekiem, viens Rīgā, četri – Kauguros.

Uzsākot 2021. gadu un īstenojot Sabiedrības integrācijas fonda projekta “Dažādības veicināšana” aktivitāti, biedrības “Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 2 sociālie darbinieki un 8 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu.

Palielinoties patvēruma meklētāju skaitam, lielākoties no Baltkrievijas (salīdzinājumam – 2020. gada vasaras mēnešos vidēji tika apkalpoti 50 klienti mēnesī), tika palielināts arī sociālo darbinieku un sociālo mentoru skaits no viena uz diviem sociālajiem darbiniekiem un no 6 uz 8 sociālajiem mentoriem, lai visiem klientiem kvalitatīvi tiktu sniegts pakalpojums.

Muceniekos un ārpus centra dzīvojošiem patvēruma meklētājiem LSK sociālie darbinieki un sociālie mentori turpināja sniegt psihoemocionālo palīdzību un primāro vajadzību nodrošināšanu – ziemas apģērba un apavu sagādāšanu no LSK un privātpersonu resursiem, kā arī palīdzību dažādu formalitāšu kārtošanā valsts un pašvaldības institūcijās, mājokļa atrašanu u.c..
Janvāra mēnesī LSK turpināja sadarboties ar dažādām institūcijām, piemēram, piedalījās Rīgas Domes Sociālo lietu komisijas organizētajā sēdē par problemātiskiem jautājumiem, kas saistīti ar bēgļiem, kas saņēmuši statusu Latvijā, bet ir pametuši Latviju un nelegāli dzīvojuši citās ES valstīs, taču tagad deportēti atpakaļ uz Latviju.
Tāpat turpinājās veiksmīga  sadarbība ar biedrību “Gribu palīdzēt bēgļiem”, kas palīdzēja atrast privātu ziedotāju, kas patvēruma meklētāju ģimenei no Ķīnas ziedoja lietotu datoru,  lai šīs ģimenes bērni varētu veiksmīgi mācīties attālināti. Ģimenes sociālais mentors apmācīja skolnieci, kā rīkoties ar datoru un kur atrast datorprogrammas, kas nepieciešamas mācībām. Tāpat sociālais mentors cieši sadarbojas ar skolas pedagogiem, piemēram, palīdzot organizēt papildus matemātikas stundu konsultācijas. Sociālais mentors ir atradis brīvprātīgo ar ķīniešu valodas zināšanām, kas attālināti šai ģimenei māca latviešu valodu.
Arī janvārī LSK turpināja sniegt palīdzību klientiem valstī izsludinātā ārkārtējās situācijas režīmā COVID-19 vīrusa izplatības dēļ. Sociālie darbinieki un sociālie mentori turpināja informēt klientus par aktualitātēm saistībā ar COVID-19 ierobežošanas un prevencijas pasākumiem, t.sk. aktuālajiem valdības lēmumiem.
LSK sadarbībā ar Starptautisko Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness biedrību federāciju, izstrādāja un krievu un arābu valodās iztulkoja materiālu “8 veidi, kā mazināt stresu COVID-19 laikā”. Materiāli tika nodoti klientiem un izvietoti Patvēruma meklētāju centrā blakus citiem materiāliem par COVID-19. Informatīvais materiāls latviešu, krievu, angļu un arābu valodās pieejams šeit: http://www.redcross.lv/ka-mazinat-stresu-pandemijas-laika-8-vienkarsas-metodes/.
Janvāra mēnesī PMLP alternatīvo statusu piešķīra 7 klientiem (6 no Baltkrievijas, 1 no Sīrijas). PMLP atteikumu par statusa saņemšanu saņēma 1 klients no Tadžikistānas. Pozitīvu Administratīvās tiesas lēmumu par otrreizēju patvēruma meklētāju statusa izskatīšanu saņēma kolumbiešu ģimene. Uz 31.01.2021. Administratīvo tiesu pēc PMLP pārsūdzētā lēmuma gaida 4 klienti.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.


LSK atbalstu decembrī saņēmuši 81 patvēruma meklētājs, personas ar bēgļa vai alternatīvo statusu

Ziņa publicēta 15.01.2021.

2020. gada decembrī, īstenojot Sabiedrības integrācijas fonda projekta “Dažādības veicināšana” aktivitāti, biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 1 sociālais darbinieks un 6 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada decembrī saņēma 81 klients, no tiem 15 sievietes, 46 vīrieši un 20 bērni. No tiem viens klients no Jemenas, kas saņēmis bēgļa statusu, dzīvoja ārpus Patvēruma meklētāju centra (PMC), Muceniekos, proti,- Rīgā.

Klientu pieaugums lielā mērā saistāms ar politisko bēgļu pieplūdumu no Baltkrievijas. No decembrī kopumā apkalpotajiem 81 klienta 28 bija Baltkrievijas pilsoņi, salīdzinājumā ar novembri – 4, oktobri – 5, bet septembri – 6 baltkrievu politiskie bēgļi.

Muceniekos un ārpus centra dzīvojošiem patvēruma meklētājiem LSK sociālais darbinieks un sociālie mentori turpināja sniegt psihoemocionālo palīdzību un primāro vajadzību nodrošināšanu – ziemas apģērba un apavu sagādāšanu no LSK un privātpersonu resursiem.
Decembra mēnesis lielā mērā pagāja, turpinot strādāt valstī izsludinātā ārkārtējās situācijas režīmā COVID-19 vīrusa dēļ. Sociālais darbinieks un sociālie mentori turpināja informēt klientus par visiem jaunumiem saistībā ar COVID-19 ierobežošanas un prevencijas pasākumiem, t.sk. aktuāliem valdības lēmumiem, piemēram, komandantstundu, aizliegumu pulcēties ārpus vienas mājsaimniecības robežām Ziemassvētkos vai Jaunajā gadā.

Neskatoties uz valstī pasludināto ārkārtējo stāvokli, Latvijas Sarkanais Krusts, sadarbībā ar Sabiedrības integrācijas fondu un biedrību “Gribu palīdzēt bēgļiem” un ar Latvijas iedzīvotāju – ziedotāju atbalstu, sagādāja Ziemassvētku brīnumu. LSK Rūķa – sociālā mentora pavadībā 20 sagādātās dāvaniņas nogādāja visiem patvēruma meklētāju centrā un ārpus tā dzīvojošiem bērniem, kā arī 27 dāvaniņas  bijušajiem klientiem. Paldies visiem, kas atsaucās labdarības izaicinājumam un palīdzēja apdāvināt bērnus ar dažādām rotaļlietām, spēlēm, gardumiem un citām noderīgām lietām!
Patvēruma meklētāju bērniem, kas atceļojuši no Pasaules dienvidu puslodes, sniegs Latvijā Ziemassvētku laikā bija ļoti liels pārsteigums. Ģimene no Kolumbijas ar trim bērniem un vecomāti pirmo reizi mūžā pieredzēja sniegu, kas šai ģimenei sagādāja nepieredzētas emocijas un prieku.
LSK turpināja sadarboties ar Rīgas Sociālo dienestu, biedrību “Gribu palīdzēt bēgļiem”, kā arī piedalījās dažādās sanāksmēs ar valsts, nevalstiskām un ārvalstu organizācijām, kas veltītas patvēruma meklētāju (īpaši no Baltkrievijas) un jau statusu saņēmušo klientu aktuāliem jautājumiem.
Decembra mēnesī sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu saņēma 28 Baltkrievijas pilsoņi.  Pēc LSK sociālā darbinieka novērojumiem Baltkrievijas pilsoņiem visvairāk nepieciešams psiholoģiskais atbalsts un psihoterapeita / psihologa konsultācijas, kā arī rehabilitācijas kurss pēc smagiem savainojumiem, ko daži Baltkrievijas pilsoņi jau izgājuši vienā no Latvijas rehabilitācijas centriem.
Decembrī PMLP alternatīvo statusu piešķīra 3 klientiem no Baltkrievijas. PMLP atteikumu par statusa saņemšanu saņēma 2 klienti no Bangladešas. Neviens klients decembrī nesaņēma Administratīvās tiesas spriedumu pēc PMLP lēmuma pārsūdzēšanas par statusa piešķiršanu. Uz 31.12.2020. Administratīvo tiesu pēc PMLP pārsūdzētā lēmuma gaida 6 klienti.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.


Starpposmu ziņojums par sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu nodrošināšanu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu laika posmā no 2020. gada 1. jūnija- 2020. gada 30. novembrim

Ziņa publicēta 21.12.2020.

Biedrība „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK), pamatojoties uz 2019. gada 4. novembra iepirkuma līgumu Nr. S-SIF-2019-22 par „Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu nodrošināšanu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu”, sniedz sociālo mentoru un sociālo darbinieku pakalpojumus patvēruma meklētājiem, personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu Patvērumu meklētāju centrā, Muceniekos (turpmāk – PMC), Ropažu novadā un ārpus tā – visā Latvijas teritorijā.

LSK nodrošina sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumus patvēruma meklētājiem, bēgļiem un personām ar alternatīvo statusu no 2019. gada 1. decembra – 2022. gada 30. novembrim, saskaņā ar noslēgto līgumu.

Laika posmā no 2020. gada 1. jūnijam līdz 2020. gada 30. novembrim apkalpoti 134 klienti, pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīti 2 sociālie darbinieki (2020.gada jūnijā un jūlijā) un 11 sociālie mentori, bet laika posmā no 1. augusta līdz 30. novembrim 1 sociālais darbinieks un 6 sociālie mentori.
Iepriekšējā posmā, t.i.- no 2019.g. 1.decembrim līdz 2020.gada 30.maijam tika apkalpoti 131 klients, pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīti 2 sociālie darbinieki un 11 sociālie mentori.

Starpposmu ziņojums pieejams ŠEIT!


Sociālā darbinieka un sociālā mentora atbalstu saņēmuši 53 patvēruma meklētāji, bēgļi un personas ar alternatīvo statusu

Ziņa publicēta 22.10.2020.

2020. gada septembrī, īstenojot Sabiedrības integrācijas fonda projekta “Dažādības veicināšana” aktivitāti, biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 1 sociālais darbinieks un 6 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada septembrī saņēma 53 klienti, no tiem 11 sievietes, 28 vīrieši un 14 bērni. 42 patvēruma meklētāji dzīvoja Patvēruma meklētāju centrā Muceniekos, bet 11 – Rīgā.

Patvēruma meklētājiem un bēgļiem gan Muceniekos, gan ārpus centra LSK sociālais darbinieks un sociālie mentori turpināja sniegt psihoemocionālo palīdzību patvēruma meklētājiem un jau statusu saņēmušajiem un primāro vajadzību nodrošināšanu – apģērba un sadzīves preču sagādē, klientu pierakstīšanā un pavadīšanā pie ārstiem. Tāpat, tika sniegta palīdzība sadzīvisku problēmu risināšanā, kā arī formalitāšu kārtošanā statusu saņēmušajiem, piemēram, klientu pieteikšana uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) un Nodarbinātības valsts aģentūras vizītēm. Mentori arī septembra mēnesī turpināja palīdzēt atvērt banku vai pasta kontus, noformēt iesniegumus par pabalstu saņemšanu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā.
Septembrī sociālais darbinieks un sociālie mentori turpināja sadarboties ar vecākiem, skolu un bērnudārzu personālu saistībā ar jaunā mācību gada uzsākšanos, kārtību, kādā tiks nodrošinātas apmācības, ievērojot  noteiktos COVID-19 profilakses pasākumus. Sociālie mentori palīdzēja nokārtot formalitātes, lai patvēruma meklētāju bērni iestātos bērnudārzā un skolā. Skolas gaitas turpināja 5 skolēni, pirmo reizi uz bērnudārzu devās divi bērni un uz skolu – viens. Patvēruma meklētāju centrā septembrī atsākās bērnu pieskatīšanas pakalpojums, kura ietvaros pirmsskolas vecuma bērniem ir iespēja divas reizes nedēļā pedagoga uzraudzībā spēlēties, apgūt jaunas prasmes un zināšanas.
Lai veicinātu kontaktu ar vietējo sabiedrību un stiprinātu dažādu jaunu prasmju apgūšanu, septembrī  notika trešā LSK projekta “Pabūsim kopā” sieviešu atbalsta grupas tikšanās, kuras mērķis bija apmācīt gan vietējās, gan patvēruma meklētāju, gan jau statusu saņēmušās sievietes pirmās palīdzības sniegšanā. Pasākums norisinājās, ievērojot COVID-19 epidemioloģiskās drošības pasākumus.

Septembra mēnesī PMLP statusu nepiešķīra nevienam klientam. PMLP atteikumu par statusa saņemšanu saņēma 2 klienti no Alžīrijas un 4 no Azerbaidžānas.  Savukārt 1 klients no Krievijas, pārsūdzot PMLP lēmumu Administratīvajā tiesā, saņēma tiesas pozitīvu lēmumu un viņam tika piešķirts alternatīvais statuss. Negatīvs tiesas lēmums par statusu piešķiršanu saņemts 1 klientam, Administratīvās tiesas lēmumu pēc PMLP pārsūdzētā lēmuma septembrī gaidīja 9 klienti. 

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.


Sociālā darbinieka un sociālā mentora atbalstu  saņēmuši 53 patvēruma meklētāji, bēgļi un personas ar alternatīvo statusu

Ziņa publicēta 08.09.2020.

2020. gada augustā, īstenojot Sabiedrības integrācijas fonda projekta “Dažādības veicināšana” aktivitāti, biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 1 sociālais darbinieks un 6 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada augustā saņēma 53 klienti, no tiem 11 sievietes, 27 vīrieši un 15 bērni. 40 patvēruma meklētāji dzīvoja Patvēruma meklētāju centrā Muceniekos, bet 13 – Rīgā.

Patvēruma meklētājiem un bēgļiem gan Muceniekos, gan ārpus centra LSK sociālais darbinieks un sociālie mentori turpināja sniegt psihoemocionālo palīdzību un nodrošināja primārās vajadzības – apģērbu un sadzīves preces, klientu pierakstīšanu un pavadīšanu pie ārstiem. Tāpat, tika sniegta palīdzība sadzīvisku problēmu risināšanā un formalitāšu kārtošanā, piemēram, klienti tika pieteikti vīzītēm Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (PMLP). Klientiem tika sniegta palīdzība bankas vai pasta kontu atvēršanā, iesniegumu par pabalstiem noformēšanā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā. Augustā sociālais darbinieks un sociālie mentori cieši sadarbojās ar vecākiem, skolu un bērnudārzu personālu par jaunā mācību gada uzsākšanos un kārtību, kādā tiks nodrošinātas apmācības, ievērojot  noteiktos Covid-19 profilakses pasākumus.

Lai veicinātu kontaktu ar vietējo sabiedrību un stiprinātu dažādu jaunu prasmju apgūšanu, augustā notika otrā LSK projekta “Pabūsim kopā” sieviešu atbalsta grupas tikšanās. Tās mērķis bija iepazīstināt vietējās sievietes, patvēruma meklētājas un jau statusu saņēmušās sievietes ar uzņēmējdarbības uzsākšanas pamatprincipiem, idejām un reālo biznesa uzsākšanas praksi Latvijā. Pasākumā piedalījās vairāk kā 15 sievietes, 6 no tām – LSK sociālā darbinieka un sociālo mentoru pakalpojuma saņēmējas no Turcijas (2), Afganistānas (2), Sīrijas (2). Pasākums norisinājās, ievērojot COVID-19 epidemioloģiskās drošības pasākumus.

Vairāk par projektu “Pabūsim kopā” ŠEIT

 

Sadarbībā ar Ropažu novada domi, klienti no Turcijas, Azerbaidžānas, Krievijas kopā ar saviem bērniem un vietējo bērniem piedalījās Ropažu novada domes bērnu Sporta dienas svētkos “Jautrie starti”. Sporta svētki izvērtās par īstu piedzīvojumu patvēruma meklētājiem un jau statusu ieguvušajiem klientiem un viņu bērniem, kopā ar vietējiem bērniem piedaloties dažādās disciplīnās.

Augusta beigās, iepriekšminētā projekta “Pabūsim kopā” ietvaros notika jauniešu pārgājiens pa Līgatnes dabas takām Gaujas Nacionālajā parkā, ko vadīja saliedēšanas treneris, pieredzējis piedzīvojumu meklētājs un zemessargs Roberts Līcis. Kopā ar vietējiem jauniešiem, menotru pavadīti piedalījās arī klienti no Ķīnas, Afganistānas, Turcijas, Irānas, Pakistānas. Pārgājiena mērķis bija mērot 5 km garu ceļu, 6 stundu garumā, pa šaurajām Līgatnes meža takām. Pārgājiena vadītājs bija pārsteigts par mūsu klientu izveicību gatavojot pusdienas, jo Austrumu kultūrā pieņemts gatavot ar rokām un pirkstu veiklība ir ļoti noderīga prasme. Tā bija lieliska iespēja Latvijas Sarkanā Krusta sociālajiem mentoriem un brīvprātīgajiem saliedēties un iepazīt tuvāk savus klientus, un pilnveidot prasmi strādāt komandā, kā arī klientiem, iepazīt Latvijas skaisto dabu, integrēties vietējo jauniešu vidū  un uz mirkli izrauties no ierastās dzīves rutīnas.

Augusta mēnesī PMLP alternatīvo statusu  piešķīra 1 klientam no Sīrijas. PMLP atteikumu par statusa saņemšanu saņēma 4 klienti no Kolumbijas, 2 no Afganistānas. Savukārt 3 klienti no Krievijas un 1 no Ķīnas  saņēma negatīvu Administratīvās tiesas lēmumu par statusa piešķiršanu.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.

 


Sociālā darbinieka un sociālā mentora atbalstu jūlijā saņēmuši 72 patvēruma meklētāji, bēgļi un personas ar alternatīvo statusu

Ziņa publicēta 06.08.2020.

2020. gada jūlijā biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 2 sociālie darbinieki un 11 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada jūlijā saņēma 72 klienti, no tiem 16 sievietes, 35 vīrieši un 21 bērns. 61 patvēruma meklētājs dzīvoja Patvēruma meklētāju centrā, Muceniekos, un 11 klienti Rīgā.

LSK jūlijā turpināja regulāri informēt klientus par noteikto kārtību un izmaiņām valstī saistībā ar COVID-19 vīrusa izplatību un prevenciju. Nevienam klientam līdz 31. jūlijam netika konstatēta inficēšanās ar COVID-19. Pēc sociālo mentoru novērojumiem, patvēruma meklētāji ļoti rūpīgi ievēro visus ierobežojumus.

Patvēruma meklētājiem un bēgļiem gan Muceniekos, gan ārpus centra LSK sociālie darbinieki un sociālie mentori turpināja sniegt psihoemocionālo palīdzību patvēruma meklētājiem un jau statusu saņēmušajiem un primāro vajadzību nodrošināšanu – apģērba un sadzīves preču sagādē, klientu pierakstīšanā un pavadīšanā pie ārstiem. Tāpat, tika sniegta palīdzība sadzīvisku problēmu risināšanā, kā arī formalitāšu kārtošanā, piemēram, klientu pieteikšana Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) vizītēm, Robežsardzi, Starptautiskās migrācijas organizācijas Latvijā pārstāvniecībai, palīdzēja atvērt  banku vai pasta kontus, noformēt iesniegumus par pabalstu saņemšanu VSAA. Tāpat jūlijā sociālie darbinieki un mentori devās ar statusu saņēmušajiem klientiem uz Sociālajiem dienestiem, palīdzot nokārtot sociālo palīdzību mājokļa nomaksai u.c. jautājumos.

LSK turpināja sadarboties ar valsts iestādēm, vietējām un ārvalstu nevalstiskajām organizācijām, piemēram, biedrībām “Gribu palīdzēt bēgļiem” un “Patvērums “Drošā māja””, Tulku koordinācijas centru, Latvijas Cilvēktiesību centru, Starptautiskās migrācijas organizācijas Latvijā pārstāvniecību, ANO Bēgļu aģentūru (UNHCR), Sociālajiem dienestiem.

Pamatojoties uz to, ka bēgļi un patvēruma meklētāji regulāri informē LSK par grūtībām izveidot kontaktu ar vietējo sabiedrību un integrēties dzīvei Latvijā, LSK radis iespēju piesaistīt papildus resursus integrācijas veicināšanai. Jūnijā uzsāktā LSK projekta “Pabūsim kopā” mērķis ir veicināt bēgļu, patvēruma meklētāju un Trešo valstu valstspiederīgo aktīvu iesaistīšanos sabiedriskās aktivitātēs, apmeklējot piedāvātās nodarbības, iedrošināt viņus un nodrošināt iespēju iepazīt veidus, kā lietderīgi pavadīt savu brīvo laiku ar vietējiem iedzīvotājiem, tādējādi sekmējot viņu integrāciju vietējā sabiedrībā. Sociālās integrācijas aktivitātes īpaši būtiskas šobrīd, kad COVID-19 ierobežojumu dēļ bēgļi un patvēruma meklētāji pastiprināti izjūt sociālo izolāciju, bailes un trauksmi saistībā ar neziņu par savu nākotni.

Jūlijā notika pirmā “Pabūsim kopā” sieviešu atbalsta grupas tikšanās, kurā piedalījās vairāk kā 15 sievietes, 6 no tām – LSK sociālā darbinieka un sociālo mentoru pakalpojuma saņēmējas no Turcijas, Afganistānas, Pakistānas, Ķīnas u.c. Tā norisinājās, ievērojot COVID-19 epidemioloģiskās drošības pāsākumus.

Jūlija mēnesī PMLP bēgļa statusu piešķīra 1 klientam no Jemenas. PMLP atteikumu par statusa saņemšanu saņēma 1 klients no Kamerūnas. Nedz pozitīvs Administratīvais tiesas lēmums, nedz negatīvs par statusa piešķiršanu jūlijā nebija nevienam klientam. Uz 31.07.2020. Administratīvo tiesu, pēc PMLP pārsūdzētā lēmuma, gaida 12 klienti.


Jūnijā sociālā darbinieka un sociālā mentora atbalstu saņēmuši 83 patvēruma meklētāji, bēgļi un personas ar alternatīvo statusu

Ziņa publicēta 09.07.2020.

2020. gada jūnijā biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 2 sociālie darbinieki un 11 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada jūnijā saņēma 83 klienti, no kuriem  19 sievietes, 35 vīrieši un 29 bērni (no tiem 18 skolēni). 64 patvēruma meklētāji dzīvoja PMC, Muceniekos, un 19 klienti Rīgā.

LSK jūnijā turpināja regulāri informēt klientus par noteikto kārtību un izmaiņām valstī saistībā ar COVID-19 vīrusa izplatību, tostarp izmaiņām no 9. jūnija, kad tika atcelta ārkārtējā situācija valstī, vienlaikus saglabājot vairākus ierobežojumus un drošības prasības. Nevienam klientam līdz 30. jūnijam netika konstatēta  inficēšanās ar COVID-19. Pēc sociālo mentoru novērojumiem patvēruma meklētāji ļoti rūpīgi ievēroja visus ierobežojumus, tai skaitā, pārvietojoties ar sabiedrisko transportu, klienti valkāja sejas aizsargmaskas.

Patvēruma meklētājiem un bēgļiem gan Muceniekos, gan ārpus centra LSK sociālie darbinieki un sociālie mentori turpināja sniegt palīdzību primāro vajadzību nodrošināšanā – apģērba un sadzīves preču sagādē, klientu pierakstīšanā un pavadīšanā pie ārstiem. Tāpat, tika sniegta palīdzība sadzīvisku problēmu risināšanā, kā arī formalitāšu kārtošanā, piemēram, klientu pieteikšanu PMLP vizītēm, banku kontu atvēršanu, iesniegumu par pabalstu saņemšanu noformēšanu. Jūnija mēnesī sociālie darbinieki un mentori devās ar statusu saņēmušajiem klientiem uz Sociālajiem dienestiem, kas atsāka darbu klātienē.

LSK jūnija mēnesī turpināja sadarboties ar valsts iestādēm, vietējām un ārvalstu nevalstiskajām organizācijām, piemēram, biedrībām “Gribu palīdzēt bēgļiem” un “Patvērums “Drošā māja””, Tulku koordinācijas centru, Latvijas Cilvēktiesību centru, Starptautiskās migrācijas organizācijas Latvijā pārstāvniecību, ANO Bēgļu aģentūru (UNHCR), Rīgas mācību iestādēm, kurās mācās klientu bērni. COVID-19 ietekmē atsevišķiem skolēniem tika pagarināts mācību gads, lai sekmīgi pabeigtu to. Sociālie darbinieki un mentori atbalstīja šos skolēnus un viņu vecākus.

20. jūnijā tika atzīmēta Pasaules bēgļu diena 2020. Šīs dienas ietvaros LSK atsaucās UNHCR Ziemeļeiropas pārstāvniecības aicinājumam un no 19. līdz 21. jūnijam savos komunikācijas kanālos (mājaslapā www.redcross.lv un facebook.com lapā) dalījās ar 72 stundu tiešsaistes video “Bēgļu balsis no visas pasaules” (tulk.: “Refugee voices from around the world”), kurā ikviens varēja vērot un uzzināt vairāk par bēgļu ikdienu, izaicinājumiem un grūtībām pametot savu izcelsmes valsti un uzsākot dzīvi citā zemē. Tāpat, video tika parādīti jaunākie dati un atklāti fakti par šī brīža situāciju pasaulē saistībā ar migrāciju. Tāpat, Pasaules bēgļu dienas kontekstā LSK savos komunikācijas kanālos publicēja informāciju, kā LSK ikdienā palīdz bēgļiem un patvēruma meklētājiem.

Vairāk par UNHCR Ziemeļeiropas pārstāvniecības iniciatīvu aicinām lasīt šeit

Lai stiprinātu Latvijas Sarkanā Krusta sociālo darbinieku un sociālo mentoru kapacitāti, jūnija mēnesī notika apmācības par starpkultūru komunikācijas un antropoloģijas jautājumiem, ar ko ikdienā strādā sociālie darbinieki un mentori. Apmācību lektori bija Sabiedrības integrācijas fonda izvēlētie eksperti. Tās bija ļoti noderīgas LSK darbiniekiem darbā ar klientiem.

Jūnija  mēnesī PMLP alternatīvo statusu  piešķīra 1 klientam no Irākas. PMLP atteikumu par statusa saņemšanu saņēma 1 klients no Uzbekistānas, 3 no Krievijas. Negatīvs Administratīvais tiesas lēmums, pārstrīdot PMLP lēmumu par statusa piešķiršanu bija 7 patvēruma meklētājiem. Uz 30.06.2020. Administratīvo tiesu pēc PMLP pārsūdzētā lēmuma gaida 17 klienti

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.


Maijā sociālā darbinieka un sociālā mentora atbalstu saņēmuši 90 patvēruma meklētāji, personas ar bēgļa un alternatīvo statusu

Ziņa publicēta 05.06.2020.

Biedrība „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) jau pusgadu, sākot no 2019. gada 1. decembra, pamatojoties uz 2019. gada 4. novembra iepirkuma līgumu ar SIF par „Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu nodrošināšanu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu”, sniedz atbalstu patvēruma meklētājiem, kas dzīvo Patvēruma meklētāju centrā (PMC), Muceniekos, un personām, kuras ieguvušas bēgļa vai alternatīvo statusu un dzīvo ārpus PMC.

Gan maija mēnesī, gan vidēji pusgada laikā pakalpojumu sniedza 2 sociālie darbinieki un 11 sociālie mentori. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada maijā saņēma 90 klienti,  no kuriem 19 klienti patstāvīgi dzīvo ārpus Patvēruma meklētāju  centra, visi – Rīgā. Vidēji pusgada laikā mēnesī tika apkalpoti 85 klienti.

Klientu vidū maija mēnesī bija 21 sieviete, 36 vīrieši un 33 bērni, no kuriem 22 ir skolēni. Pusgada laikā apkalpoti 32% sieviešu un 68% vīriešu. Proporcionāli  tas ir ļoti līdzīgs sieviešu un vīriešu skaits kā 2018. gadā un 2019. gadā, kad LSK sniedza šo pakalpojumu, gan arī š.g. maija mēnesī.

Šī perioda laikā vidējais klientu vecums (vecuma grupā no 18-60) bija 33 gadi, savukārt kopējais klientu vidējais vecums – 26 gadi, kas arī ir ļoti līdzīgs iepriekšējos gados novērotajam.

Līdzīgi kā iepriekšējos periodos un pēdējā pusgada laikā, tostarp maijā, galvenās klientu izcelsmes valstis bija Azerbaidžāna, Krievija, Gruzija, Afganistāna, Ēģipte, Irāna u.c.

Maijā sociālie darbinieki un sociālie mentori, sadarbībā ar vecākiem un skolām, turpināja palīdzēt skolēniem attālināti mācīties un sekmīgi pabeigt skolu. Maija mēnesī klientu vidū bija 22 skolēni, kas mācās, sākot no 2. līdz 11. klasei.

LSK turpināja sniegt psihoemocionālu, informatīvu un praktisku palīdzību klientiem, kuri cieš no postraumatiskā sindroma, tādejādi mazinot personu trauksmi un palīdzot rast risinājumus sociāli izolētiem, bez sociālā atbalsta esošiem cilvēkiem un cilvēkiem, kuriem ir grūtības izprast esošo situāciju un atbilstoši reaģēt gan savas atšķirīgās kultūrvēsturiskās izcelsmes, gan izglītības un valodas barjeras dēļ.

Tāpat, LSK maijā turpināja regulāri informēt klientus par noteikto kārtību un izmaiņām valstī saistībā ar COVID-19 vīrusa izplatību, dalīt klientiem informatīvus materiālus par piesardzības veidiem, lai preventīvi novērstu klientu saslimšanu ar šo vīrusu. Neviens klients uz 01.06.2020. nav saslimis ar COVID-19. Turklāt, saistībā ar valdības pieņemto noteikumu par sejas masku izmantošanu, pārvietojoties sabiedriskajā transportā, LSK izdalīja maskas patstāvīgi dzīvojošiem klientiem.

LSK maija mēnesī turpināja sadarboties ar valsts iestādēm, vietējām un ārvalstu nevalstiskajām organizācijām, piemēram, biedrību “Gribu palīdzēt bēgļiem”, biedrību “Patvērums “Drošā māja””, Tulku koordinācijas centru, Latvijas Cilvēktiesību centru, Starptautiskās migrācijas organizācijas Latvijā pārstāvniecību, ANO Bēgļu aģentūru (UNHCR), Rīgas mācību iestādēm, kurās mācās klientu bērni. Veiksmīga sadarbība izveidojās ar Ropažu novada vidusskolu, kurā tika uzņemts viens pamatskolas sagatavošanas grupas skolēns, patvēruma meklētājs.

Maija mēnesī PMLP statusu nepiešķīra nevienam klientam, taču lēma par lietas izskatīšanas pagarinājumu diviem klientiem.  PMLP atteikumu par statusa saņemšanu saņēma 4 Krievijas un 2 Pakistānas pilsoņi, savukārt negatīvs Administratīvais tiesas lēmums par statusa piešķiršanu bija 1 Gruzijas un 4 Tadžikistānas pilsoņiem. Uz 31.05.2020. Administratīvo tiesu pēc PMLP pārsūdzētā lēmuma gaida 23 klienti.

LSK ir sagatavojis informatīvu ziņojumu par pusgadā (no 2019. gada 1. decembra līdz 2020. gada 1. jūnijam) paveikto programmas ietvaros, kas lejupielādējams ŠEIT, kā arī publicēts LSK Facebook lapā  un Sabiedrības integrācijas fonda mājas lapā.


Sociālie darbinieki un sociālie mentori, ārkārtas situācijas laikā, īpašu uzmanību velta bēgļu ģimenēm ar bērniem – skolēniem, kuri turpina mācības attālināti

Ziņa publicēta 05.05.2020.

2020. gada aprīlī, īstenojot Sabiedrības integrācijas fonda projekta “Dažādības veicināšana” aktivitāti “Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu nodrošināšanu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu”, biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 2 sociālie darbinieki un 11 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada aprīlī saņēma 90 klienti, no kuriem 19 patstāvīgi dzīvo ārpus Patvēruma meklētāju centra (PMC), Muceniekos. Klientu vidū bija 22 sievietes, 35 vīrieši un 33 bērni, no kuriem 22 ir skolēni.

Aprīlī lielā mērā aizvadīts, turpinot strādāt valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas režīmā, kas noteikta Koronavīrusa COVID-19 izplatības dēļ. Īpaša uzmanība no sociālo darbinieku un sociālo mentoru puses tika pievērsta ģimenēm ar bērniem – skolēniem, kuri turpina mācības attālināti.

LSK klientu vidū ir 22 skolēni, no kuriem viens ir uzsācis sagatavošanās mācības Ropažu novada sākumskolas programmā. Skolēni mācās, sākot no 2. līdz pat 11. klasei. Pārsvarā skolēni no PMC mācās Rīgas 93. vidusskolā, savukārt tie, kas patstāvīgi dzīvo ārpus PMC, mācās mazākumtautību skolās.

Vislielākais izaicinājums saistībā ar attālināto mācīšanos skolēniem ir latviešu valoda, īpaši patvēruma meklētāju bērniem. Lielākoties skolēni nav spējīgi patstāvīgi apgūt uzdoto mācību vielu, kas kavē mājasdarbu izpildi latviešu valodas barjeras un interneta lietošanas zemo prasmju dēļ. Diemžēl arī bērnu vecāki nav spējīgi palīdzēt savām atvasēm zemo prasmju un valodas barjeras dēļ. Līdz ar to, lai sekmētu skolēnu mācību procesu, notiek intensīva LSK sociālo darbinieku un sociālo mentoru sadarbība ar skolotājiem, klases audzinātājiem, skolu vadību un ģimenēm.

Sociālie mentori regulāri palīdz bērniem izprast uzdoto mācību vielu un bieži vien arī izpildīt mājasdarbus. Novērots, ka bērniem trūkst līdzšinējā tiešā kontakta ar skolotāju, kura skaidrojumi iepriekš palīdzējuši mācību procesā, kā arī trūkst asistenta atbalsta, kas tika nodrošināts skolā, bet nav pieejams attālinātā mācību procesā. Tāpat mentori regulāri izmanto skolēnu “e-klases” vietni, lai sekotu līdzi mācību procesam. Novērots, ka pārsvarā e-klasē pieejamas formālas norādes par mājasdarbu pildīšanu, taču bieži iztrūkst komunikācija saistībā ar bērnu mācību procesu – piemēram, neskaidrību apzināšana vai papildus informācijas sniegšana izpratnes veicināšanai.

Šai skolēnu grupai nepieciešami padziļināti skaidrojumi saistībā ar mācību vielu, tādēļ novērtējam pedagogus, kuri izrāda iniciatīvu, sazinoties ar sociālo mentoru, noskaidro, kāda palīdzība nepieciešama saistībā ar mācību vielas apguvi, kā arī piemēro uzdevumus atbilstoši skolēnu sagatavotībai un spējām. Piemēram, vienā no skolām Rīgā mācās 2 bērni (1. un 3. klase), kas jau ieguvuši statusu un Latvijā dzīvo apmēram gadu. Mācības atsevišķos priekšmetos notiek, izmantojot saziņas rīku “Skype”, kas atvieglo komunikāciju starp bērniem un skolotāju. Skolotāji ir ļoti pretimnākoši – regulāri interesējas par mācību procesu, individuāli konsultē bērnu māti, lai veicinātu viņas spēju palīdzēt bērniem. Šādas prakses īstenošana būtu atbalstāma arī citās mācību iestādēs, kurās mācās bēgļu un patvēruma meklētāju bērni. Turklāt liels atbalsts minētajai ģimenei, kur abus bērnus māte audzina viena, bija Britu Padomes pārstāvniecības Latvijā sarūpētais portatīvais dators mājasdarbu pildīšanai. Pirms tam ģimenes rīcībā bija tikai viedtālrunis, kas apgrūtināja attālināto mācību procesu. Jāatzīmē, ka PMC ir pieejami seši datori, ko mācībām var izmantot patvēruma meklētāju bērni, taču ārpus PMC dzīvojošām, statusu saņēmušām personām nereti datori nav pieejami.

Ārkārtas situācijas izsludināšana kļuvusi par lielu izaicinājumu tiem bērniem, kuri mācības uzsākuši laikā, kad izglītības iestādes strādā attālināti. Tādi ir 4 skolēni, viens no tiem mācās sākumskolas sagatavošanas grupiņā. Šiem skolēniem iztrūkst iepriekšējā mācību pieredze – kontakts ar skolotājiem vai jaunajiem klases biedriem, nav zināšanu un izpratnes par e-klases portāla lietošanu, kā arī nepietiekošas latviešu valodas prasmes. Šī situācija ir izaicinājums arī sociālajiem mentoriem, jo šādā gadījumā vienlaikus jāskaidro mācīšanās procesu un jāmotivē aktīvi iesaistīties gan bērnus, gan viņu vecākus. Kā pozitīvu piemēru var minēt sadarbību ar Ropažu novada vidusskolas vadību, kas bijusi ļoti pretimnākoša vienam no bērniem, kas uzsāka attālinātās mācības sākumskolas sagatavošanas grupiņā. Skolas vadība interesējās, kas bērnam nepieciešams, lai varētu uzsākt mācības, kā rezultātā bērns tika nodrošināts ar mācībām nepieciešamām lietām, kas tika atvestas uz PMC.

Esam konstatējuši, ka vieglāk mācīties attālināti ir bērniem, kuriem ir krievu valodas zināšanas, tas atvieglo savstarpējo komunikāciju ar skolotājiem un sociālajiem mentoriem ar bērniem. Taču mentori strādā arī ar ģimenēm, kurā nav neviena starpvaloda – nedz krievu, nedz angļu. Mentori noskaidro uzdevumus no skolotājiem, tad ar tulka palīdzību tos pārtulko vecākiem un bērniem, tādā veidā sekmējot mācīšanās procesu un vielas uztveri. Nereti bērni un vecāki papildus izmanto interneta rīku “Google translate”, kas rada pārpratumus, jo bieži tulkojums nav kvalitatīvs.

Īpaši grūti apgūt mācību vielu ir vecāko klašu skolēniem. Piemēram, turku ģimenes 9. klases skolniece ir ļoti motivēta mācīties, visus uzdotos uzdevumus patstāvīgi cenšas tulkot ar interneta rīka “Google translate” palīdzību, tulkojumu izprast un izpildīt uzdevumus. Taču tas ir liels izaicinājums, jo 9. klases priekšmetu tēmas ir sarežģītas un intensīvas. Lai arī savstarpējā komunikācija starp skolu, ģimeni un mentoru tiek nodrošināta regulāri, praktisku uzdevumu veikšana, piemēram mājturības vai vizuālās mākslas priekšmetos, tiek veikta sekmīgi, taču eksakto zinātņu priekšmetu skaidrošana mēdz būt apgrūtināta un līdz ar to tas negatīvi ietekmē sekmes.

Papildus atbalstam skolēniem LSK speciālisti turpina sniegt psihoemocionālu, informatīvu un praktisku palīdzību klientiem, tādejādi mazinot personu trauksmi un palīdzot rast risinājumus sociālās funkcionēšanas paaugstināšanai, proti, palīdz izprast esošo situāciju un atbilstoši reaģēt gan savas atšķirīgās kultūrvēsturiskās izcelsmes, gan izglītības līmeņa, gan valodas barjeras dēļ.

Tāpat LSK turpina regulāri informēt klientus par noteikto kārtību vai izmaiņām valstī saistībā ar COVID-19 vīrusa izplatību, tostarp Islama reliģijas ticīgo klientu vidū ir izplatījusi Pasaules Veselības organizācijas sagatavotos materiālus – pagaidu vadlīnijas saistībā ar drošu praksi Ramadāna laikā (23. aprīlis – 23. maijs) krievu, angļu, arābu un ķīniešu valodās.

LSK aprīlī turpināja sadarboties gan ar valsts, gan nevalstiskajām organizācijām (Latviešu valodas aģentūra, biedrība “Gribu palīdzēt bēgļiem” u.c.).

Aprīļa mēnesī Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde piešķīra alternatīvo statusu vienam Krievijas pilsonim, savukārt atteica statusu 4 klientiem no Azerbaidžānas un Ķīnas.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.


Martā sociālā darbinieka un sociālā mentora atbalstu  saņēmuši  81 patvēruma meklētājs, bēgļi un personas ar alternatīvo statusu

Ziņa publicēta 08.04.2020.

2020. gada marta mēnesī biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 2 sociālie darbinieki un 11 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada martā saņēma 81 klients,  no kuriem 19 klienti patstāvīgi dzīvo ārpus Patvēruma meklētāju centrs, Muceniekos (PMC). Klientu vidū bija 18 sievietes, 31 vīrieši un 32 bērni.

Pirms valstī izsludinātā ārkārtas stāvokļa koronavīrusa COVID-19 izplatības ierobežošanai, pakalpojuma sniegšana patvēruma meklētājiem un bēgļiem PMC un ārpus tā notika kā ierasts. Tika sniegta palīdzība primāro vajadzību nodrošināšanā (pierakstīšana pie ārsta, došanās uz veselības aprūpes iestādēm, sadzīvisku jautājumu risināšana, formalitāšu kārtošana u.c.). Klienti tika pavadīti uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (PMLP), lai kārtotu uzturēšanās atļaujas, uz bankām, lai atvērtu kontu. Tāpat, mentori kopā ar klientiem devās uz Sociālo dienestu, sadarbojās ar Bāriņtiesu u.tml.

Pēc ārkārtas stāvokļa izsludināšanas valstī, LSK veica izmaiņas pakalpojuma sniegšanas formātā, īpaši, kas attiecas uz sadarbību ar dažādām institūcijām, kas pakalpojumus klientiem sāka nodrošināt attālināti – telefoniski vai elektroniski. Sociālie mentori un sociālie darbinieki ieguldīja lielu darbu, lai pielāgotos jaunajiem apstākļiem, t.i. – palīdzēja klientiem elektroniski noformēt iesniegumus un dokumentus un nosūtīt tos adresātiem ar Latvijas Pasta vai vietnes “e-Latvija” starpniecību.

LSK sniegtā pakalpojuma apjoms būtiski pieauga, jo bez ierastajiem pienākumiem, papildus tika sniegta un skaidrota aktuālā informācija par valstī izsludināto ārkārtas stāvokli, pieņemtajiem noteikumiem, ierobežojumiem, palīdzības saņemšanas iespējām, par sekām, noteikumus neievērošanas gadījumā.

Izsludinātā ārkārtas stāvokļa laikā ļoti nozīmīga bija sociālo darbinieku un mentoru loma, sniedzot informatīvu un praktisku palīdzību klientiem, kuri jau tā cieš no postraumatiskā sindroma, tādejādi mazinot personu trauksmi un palīdzot rast risinājumus sociāli izolētiem, bez sociālā atbalsta esošiem cilvēkiem un cilvēkiem, kuriem ir grūtības izprast esošo situāciju un atbilstoši reaģēt, gan savas atšķirīgās kultūrvēsturiskās izcelsmes, izglītības un valodas barjeras dēļ.

Tāpat, LSK regulāri informēja klientus par visām izmaiņām valstī, pakalpojumu sniedzēju darbu, sabiedriskā transporta grafika izmaiņām, skolu darbību,  veica skaidrojošu darbu, saistībā ar COVID-19 vīrusa prevenciju, lai klienti, ievērojot visas rekomendācijas, spētu sevi pasargāt, vienlaikus  neapdraudot apkārtējos. Saziņā ar veselības iestādēm, mentori izmantoja tulku palīdzību, tādā veidā informējot klientus (tie, kas dzīvo ārpus PMC)  par vizīšu atcelšanu, par plānveida manipulāciju pārcelšanu. Kopā ar veselības iestādēm, klienti ar mentoru palīdzību, vienojās par jauniem pieraksta datumiem. Mentori veica skaidrojošo darbu ar klientiem, kuri ir neizpratnē par veselības pakalpojumu ierobežošanu.

Informatīvie materiāli pieejami šeit:

latviešu valodā,
angļu valodā,
krievu valodā,
turku, arābu un dari valodās.

Sociālie mentori, sadarbībā ar skolām, ieguldīja lielu darbu, lai klientiem (skolēniem) attālināt palīdzētu pildīt mājasdarbus – gan PMC (ievērojot visus drošības pasākumus), gan ārpus centra dzīvojošajiem. Sadarbojoties ar sociālajiem dienestiem, maznodrošinātie un trūcīgie klienti, kas dzīvo ārpus PMC tika informēti par pašvaldību sociālo dienestu sniegto palīdzību.

Sociālie darbinieki turpināja katra klienta sociālā gadījuma vadību, papildus pievēršot uzmanību sociālā darba aspektiem krīzes situācijā un monitorējot klientu psihoemocionālo stabilitāti krīzes apstākļos un sniedza papildus nepieciešamo atbalstu.

Marta mēnesī PMLP nevienam no klientiem nepiešķīra bēgļa vai alternatīvo statusu, savukārt, 4 klientiem no Mongolijas, Uzbekistānas, Azerbaidžānas un Gruzijas PMLP atteica bēgļa vai alternatīvo statusa piešķiršanu.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.


Bēgļiem un patvēruma meklētājiem sniedz informāciju saistībā ar COVID-19 izplatību Latvijā

Ziņa publicēta 23.03.2020.

Kopš Latvijā izsludināta ārkārtas situācija saistībā ar COVID-19 Koronavīrusa izplatību, LSK sociālie darbinieki un sociālie mentori regulāri sniedz informāciju par drošības pasākumiem bēgļiem un patvēruma meklētājiem, kas dzīvo Patvēruma meklētāju centrā, Muceniekos (80 cilvēku, no tiem 11 skolēni) un patstāvīgi ārpus tā – Rīgā (19 cilvēku, no tiem 6 skolēni).

Biedrība “Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) ir izstrādājusi informatīvos materiālus par preventīviem aizsardzības pasākumiem, kā arī par rīcību, ja cilvēkam ir aizdomas par inficēšanos ar vīrusu. Tā pieejama latviešuangļu un krievu valodās. Lai uzlabotu arī to klientu informētību, kuri nerunā šajās trīs valodās, LSK uzrunājis Tulku koordinācijas centru, kas atbalstījis informatīvo materiālu iztulkošanu uz turku un arābu valodām, kurās runā lielākā daļa no mērķa grupas. Tiklīdz informācija būs iztulkota, to publicēsim LSK mājaslapā www.redcross.lv un Facebook profilā: Latvijas Sarkanais Krusts/ Latvian Red Cross

Turklāt, LSK mentori ir sazinājušies ar skolām, kurās mācās bēgļu un patvēruma meklētāju bērni. Sākot no šodienas, 23. marta, visi bērni turpina mācīties attālināti, pēc tādiem pašiem nosacījumiem kā vietējie Latvijas bērni, izmantojot pieejamās viedierīces. Sociālie mentori uztur komunikāciju ar skolu vadību, lai nepieciešamības gadījumā varētu palīdzēt savstarpējā komunikācijā ar bērniem un viņu vecākiem. Sociālie darbinieki un mentori palīdz bērniem gan uz vietas Patvēruma meklētāju centrā, Muceniekos, gan Rīgā dzīvojošajiem bērniem sākotnēji izpildīt uzdotos attālinātos mājas uzdevumus.


79 patvēruma meklētāji, bēgļi un personas ar alternatīvo statusu saņēmuši Sociālā darbinieka un sociālā mentora atbalstu 2020.gada februārī

Ziņa publicēta 04.03.2020.

Sabiedrības integrācijas fonda īstenotajā projekta “Dažādības veicināšana” aktivitātē “Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu nodrošināšanu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu” 2020.gada februārī biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu 79 klientiem (15 sievietes, 35 vīrieši un 29 bērni). 58 klienti dzīvo Patvēruma meklētāju centrā Muceniekos un 21 klients dzīvo patstāvīgi ārpus (Rīgā). Pakalpojumu nodrošināja 2 sociālie darbinieki un 12 sociālie mentori.

Patvēruma meklētājiem un bēgļiem gan Muceniekos, gan ārpus centra LSK sociālie darbinieki un sociālie mentori turpināja nodrošināt primāro vajadzību apmierināšanu – apģērba un sadzīves preču sagādi, klientu pierakstīšanu pie ārstiem un kopīgu došanos uz veselības aprūpes iestādēm, sniedza palīdzību sadzīvisku problēmu risināšanā, kā arī formalitāšu kārtošanā, piemēram, klientu pavadīšanu uz PMLP, uzturēšanās atļauju kārtošanu, banku kontu atvēršanu. Sociālie mentori un sociālie darbinieki devās kopā uz Sociālajiem dienestiem, lai noformētu dažādus pabalstus un saņemtu konsultācijas, kā arī regulāri tikās ar Ropažu novada Bāriņtiesu divu nepilngadīgo (nepavadīto)  patvēruma meklētāju interešu un tiesību pārstāvniecībai. Vienai ģimenei, kas februāra mēnesī ieguva bēgļa statusu, LSK palīdzēja pārcelties no PMC uz jauno dzīvesvietu.

Turpinājās arī sadarbība ar biedrību “Gribu palīdzēt bēgļiem”, kas ziedoja vienai statusu saņēmušai pusaudzei ārsta izrakstītus vitamīnus, ko ģimene pati nevarēja iegādāties. Tāpat, turpinājās sadarbība ar Rīgas Starptautisko skolu, kur patvēruma meklētāju un statusu ieguvušo ģimeņu bērni turpina vienreiz nedēļā apgūt angļu valodu.

LSK ir uzsākusies veiksmīga sadarbība ar Latvijas Basketbola Savienību. Četriem patvēruma meklētājiem LBS ziedoja biļetes uz Latvijas – Bosnijas un Hercogovinas EuroBasket 2021 kvalifikācijas turnīra spēli 21. februārī.

Februāra mēnesī pozitīvu PMLP lēmumu par bēgļa statusa piešķiršanu saņēma viens klients. PMLP atteikumu (negatīvu lēmumu) piešķirt bēgļa vai alternatīvo statusu saņēma 15 klienti no Mongolijas, Tadžikijas, Krievijas, Azerbaidžānas un Ēģiptes. Savukārt negatīvus Administratīvās tiesas lēmums par alternatīvā vai bēgļa  statusa piešķiršanu saņēma divi klienti.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.


2020. janvārī sociālā darbinieka un mentora atbalstu saņēmuši 81 patvēruma meklētājs, bēgļi un personas ar alternatīvo statusu

Ziņa publicēta 11.02.2020.

2020. gada janvāra mēnesī biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 2 sociālie darbinieki un 11 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada  janvārī saņēma 81 klients, no kuriem 12 klienti patstāvīgi dzīvo ārpus PMC. Klientu vidū bija 15 sievietes, 37 vīrieši un 29 bērni.

Patvēruma meklētājiem un bēgļiem gan Muceniekos, gan ārpus centra LSK sociālie darbinieki un sociālie mentori turpināja nodrošināt primāro vajadzību apmierināšanu – apģērba un sadzīves preču sagādi, klientu pierakstīšanu pie ārstiem un kopīgu došanos uz veselības aprūpes iestādēm, sniedza palīdzību sadzīvisku problēmu risināšanā, kā arī formalitāšu kārtošanā, piemēram, klientu pavadīšanu uz PMLP, uzturēšanās atļauju kārtošanu, banku kontu atvēršanu, iesniegumu par pabalstu saņemšanu noformēšanu. Tāpat, kopā ar klientiem devās uz Sociālo dienestu un palīdzēja jaunās dzīvesvietas iekārtošanā.

Janvāra mēnesī PMLP atteikumu piešķirt bēgļa vai alternatīvo statusu saņēma 2 klienti no Indijas. Viens negatīvs Administratīvās tiesas lēmums saņemts par alternatīvā vai bēgļa statusa nepiešķiršanu klientam no Baltkrievijas.

Janvāra sākumā, LSK, starptautiskā projekta „AVAIL” ietvaros, noorganizēja patvēruma meklētāju un bēgļu ģimenēm ekskursiju uz bērnu atrakciju parku „Džungļi” un „Lido” atpūtas parku, savukārt janvāra beigās patvēruma meklētāji tika aicināti piedalīties „Pasaules virtuves dienās” , pagatavojot savas valsts nacionālos ēdienus. Sociālie mentori bija sagatavojuši viktorīnu par Latviju un visām valstīm, no kurām piedalījās patvēruma meklētāji (Pakistāna, Krievija, Irāka, Tadžikistāna, Mongolija u.c.). Pasaules virtuves dienas notika Ropažu novada multifunkcionālajā hallē, kur bērniem bija iespēja piedalīties arī burbuļu pūšanā un balonu locīšanā.

Lai stiprinātu Latvijas Sarkanā Krusta sociālo darbinieku un sociālo mentoru kapacitāti, janvārī notika apmācības par starpkultūras komunikācijas jautājumiem, ar ko ikdienā strādā sociālie darbinieki un mentori,  to pasniedza pieredzējusi starpkultūru eksperte Inese Lazda-Mazula.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.


Decembrī sociālā darbinieka un sociālā mentora atbalstu saņēmuši 90 patvēruma meklētāji, bēgļi un personas ar alternatīvo statusu

Ziņa publicēta 16.01.2020.

Biedrība „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK), 2019. gada 1. decembrī noslēdzot jaunu līgumu ar Sabiedrības integrācijas fondu, turpina sniegt sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Pakalpojumu paredzēts sniegt līdz 2022. gada 30. novembrim.

2019. gada decembrī LSK 2 sociālie darbinieki un 11 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu saņēma 90 klienti, no tiem – 79, kas uzturējās Patvēruma meklētāju centrā Muceniekos (PMC), un 11 personas, kas patstāvīgi dzīvo Rīgā, no tiem: 18 sievietes, 41 vīrieši, 31 bērni.

Patvēruma meklētājiem un bēgļiem LSK sociālie darbinieki un sociālie mentori decembra mēnesī turpināja nodrošināt psihoemocionālo palīdzību un primāro vajadzību apmierināšanu, sagādājot drēbes, apavus un citas sadzīvei nepieciešamā lietas no LSK resursiem. Šajā ziemas mēnesī siltās drēbes un zābakus ziedoja arī daudzas privātpersonas.

Decembrī bēgļa statusu saņēma 3 klienti no Azerbaidžānas, PMLP lēmumu par statusa nepiešķiršanu saņēma 5 klienti no Nigērijas un Šrilankas. Administratīvās tiesas lēmumu par alternatīvā vai bēgļa statusa nepiešķiršanu saņēma 5 klienti no Azerbaidžānas.

Decembra mēnesī, līdz ar jaunā pakalpojuma uzsākšanu, turpinājās dažādas patvērumu meklētāju un bēgļu integrācijas aktivitātes. Sociālo mentoru pavadībā vairāk kā 60 patvēruma meklētājiem bija iespēja doties uz Boulinga centru Rīgā un pavadīt vairākas stundas, spēlējot boulingu. Decembrī tika organizēta arī gleznošanas meistarklase patvēruma meklētāju centrā, kurā bija iespējams apgūt gleznošanas iemaņas.

Sadarbībā ar Sabiedrības integrācijas fondu un biedrību “Gribu palīdzēt bēgļiem”, patvēruma meklētāju un bēgļu ģimenēm bija iespēja iepazīties ar Ziemassvētku svinēšanas tradīciju, kinoteātrī noskatoties bērnu multfilmu un saņemot ziedotāju saziedotās individuālās dāvaniņas.

Sadarbībā ar Ropažu novada pašvaldības dienas centru, neilgi pirms Ziemassvētkiem Mucenieku multifunkcionālajā hallē norisinājās Ziemassvētku kartiņu pagatavošanas radošā darbnīca un piparkūku cepšana, kurā piedalījās gan bērni, gan pieaugušie.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.

Sociālie darbinieki un sociālie mentori, ārkārtas situācijas laikā, īpašu uzmanību velta

bēgļu ģimenēm ar bērniem – skolēniem, kuri turpina mācības attālināti

2020. gada aprīlī, īstenojot Sabiedrības integrācijas fonda projekta “Dažādības veicināšana” aktivitāti “Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu nodrošināšanu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu”, biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 2 sociālie darbinieki un 11 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada aprīlī saņēma 90 klienti, no kuriem 19 patstāvīgi dzīvo ārpus Patvēruma meklētāju centra (PMC), Muceniekos. Klientu vidū bija 22 sievietes, 35 vīrieši un 33 bērni, no kuriem 22 ir skolēni.

Aprīlī lielā mērā aizvadīts, turpinot strādāt valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas režīmā, kas noteikta Koronavīrusa COVID-19 izplatības dēļ. Īpaša uzmanība no sociālo darbinieku un sociālo mentoru puses tika pievērsta ģimenēm ar bērniem – skolēniem, kuri turpina mācības attālināti.

LSK klientu vidū ir 22 skolēni, no kuriem viens ir uzsācis sagatavošanās mācības Ropažu novada sākumskolas programmā. Skolēni mācās, sākot no 2. līdz pat 11. klasei. Pārsvarā skolēni no PMC mācās Rīgas 93. vidusskolā, savukārt tie, kas patstāvīgi dzīvo ārpus PMC, mācās mazākumtautību skolās.

Vislielākais izaicinājums saistībā ar attālināto mācīšanos skolēniem ir latviešu valoda, īpaši patvēruma meklētāju bērniem. Lielākoties skolēni nav spējīgi patstāvīgi apgūt uzdoto mācību vielu, kas kavē mājasdarbu izpildi latviešu valodas barjeras un interneta lietošanas zemo prasmju dēļ. Diemžēl arī bērnu vecāki nav spējīgi palīdzēt savām atvasēm zemo prasmju un valodas barjeras dēļ. Līdz ar to, lai sekmētu skolēnu mācību procesu, notiek intensīva LSK sociālo darbinieku un sociālo mentoru sadarbība ar skolotājiem, klases audzinātājiem, skolu vadību un ģimenēm.

Sociālie mentori regulāri palīdz bērniem izprast uzdoto mācību vielu un bieži vien arī izpildīt mājasdarbus. Novērots, ka bērniem trūkst līdzšinējā tiešā kontakta ar skolotāju, kura skaidrojumi iepriekš palīdzējuši mācību procesā, kā arī trūkst asistenta atbalsta, kas tika nodrošināts skolā, bet nav pieejams attālinātā mācību procesā. Tāpat mentori regulāri izmanto skolēnu “e-klases” vietni, lai sekotu līdzi mācību procesam. Novērots, ka pārsvarā e-klasē pieejamas formālas norādes par mājasdarbu pildīšanu, taču bieži iztrūkst komunikācija saistībā ar bērnu mācību procesu – piemēram, neskaidrību apzināšana vai papildus informācijas sniegšana izpratnes veicināšanai.

Šai skolēnu grupai nepieciešami padziļināti skaidrojumi saistībā ar mācību vielu, tādēļ novērtējam pedagogus, kuri izrāda iniciatīvu, sazinoties ar sociālo mentoru, noskaidro, kāda palīdzība nepieciešama saistībā ar mācību vielas apguvi, kā arī piemēro uzdevumus atbilstoši skolēnu sagatavotībai un spējām. Piemēram, vienā no skolām Rīgā mācās 2 bērni (1. un 3. klase), kas jau ieguvuši statusu un Latvijā dzīvo apmēram gadu. Mācības atsevišķos priekšmetos notiek, izmantojot saziņas rīku “Skype”, kas atvieglo komunikāciju starp bērniem un skolotāju. Skolotāji ir ļoti pretimnākoši – regulāri interesējas par mācību procesu, individuāli konsultē bērnu māti, lai veicinātu viņas spēju palīdzēt bērniem. Šādas prakses īstenošana būtu atbalstāma arī citās mācību iestādēs, kurās mācās bēgļu un patvēruma meklētāju bērni. Turklāt liels atbalsts minētajai ģimenei, kur abus bērnus māte audzina viena, bija Britu Padomes pārstāvniecības Latvijā sarūpētais portatīvais dators mājasdarbu pildīšanai. Pirms tam ģimenes rīcībā bija tikai viedtālrunis, kas apgrūtināja attālināto mācību procesu. Jāatzīmē, ka PMC ir pieejami seši datori, ko mācībām var izmantot patvēruma meklētāju bērni, taču ārpus PMC dzīvojošām, statusu saņēmušām personām nereti datori nav pieejami.

Ārkārtas situācijas izsludināšana kļuvusi par lielu izaicinājumu tiem bērniem, kuri mācības uzsākuši laikā, kad izglītības iestādes strādā attālināti. Tādi ir 4 skolēni, viens no tiem mācās sākumskolas sagatavošanas grupiņā. Šiem skolēniem iztrūkst iepriekšējā mācību pieredze – kontakts ar skolotājiem vai jaunajiem klases biedriem, nav zināšanu un izpratnes par e-klases portāla lietošanu, kā arī nepietiekošas latviešu valodas prasmes. Šī situācija ir izaicinājums arī sociālajiem mentoriem, jo šādā gadījumā vienlaikus jāskaidro mācīšanās procesu un jāmotivē aktīvi iesaistīties gan bērnus, gan viņu vecākus. Kā pozitīvu piemēru var minēt sadarbību ar Ropažu novada vidusskolas vadību, kas bijusi ļoti pretimnākoša vienam no bērniem, kas uzsāka attālinātās mācības sākumskolas sagatavošanas grupiņā. Skolas vadība interesējās, kas bērnam nepieciešams, lai varētu uzsākt mācības, kā rezultātā bērns tika nodrošināts ar mācībām nepieciešamām lietām, kas tika atvestas uz PMC.

Esam konstatējuši, ka vieglāk mācīties attālināti ir bērniem, kuriem ir krievu valodas zināšanas, tas atvieglo savstarpējo komunikāciju ar skolotājiem un sociālajiem mentoriem ar bērniem. Taču mentori strādā arī ar ģimenēm, kurā nav neviena starpvaloda – nedz krievu, nedz angļu. Mentori noskaidro uzdevumus no skolotājiem, tad ar tulka palīdzību tos pārtulko vecākiem un bērniem, tādā veidā sekmējot mācīšanās procesu un vielas uztveri. Nereti bērni un vecāki papildus izmanto interneta rīku “Google translate”, kas rada pārpratumus, jo bieži tulkojums nav kvalitatīvs.

Īpaši grūti apgūt mācību vielu ir vecāko klašu skolēniem. Piemēram, turku ģimenes 9. klases skolniece ir ļoti motivēta mācīties, visus uzdotos uzdevumus patstāvīgi cenšas tulkot ar interneta rīka “Google translate” palīdzību, tulkojumu izprast un izpildīt uzdevumus. Taču tas ir liels izaicinājums, jo 9. klases priekšmetu tēmas ir sarežģītas un intensīvas. Lai arī savstarpējā komunikācija starp skolu, ģimeni un mentoru tiek nodrošināta regulāri, praktisku uzdevumu veikšana, piemēram mājturības vai vizuālās mākslas priekšmetos, tiek veikta sekmīgi, taču eksakto zinātņu priekšmetu skaidrošana mēdz būt apgrūtināta un līdz ar to tas negatīvi ietekmē sekmes.

Papildus atbalstam skolēniem LSK speciālisti turpina sniegt psihoemocionālu, informatīvu un praktisku palīdzību klientiem, tādejādi mazinot personu trauksmi un palīdzot rast risinājumus sociālās funkcionēšanas paaugstināšanai, proti, palīdz izprast esošo situāciju un atbilstoši reaģēt gan savas atšķirīgās kultūrvēsturiskās izcelsmes, gan izglītības līmeņa, gan valodas barjeras dēļ.

Tāpat LSK turpina regulāri informēt klientus par noteikto kārtību vai izmaiņām valstī saistībā ar COVID-19 vīrusa izplatību, tostarp Islama reliģijas ticīgo klientu vidū ir izplatījusi Pasaules Veselības organizācijas sagatavotos materiālus – pagaidu vadlīnijas saistībā ar drošu praksi Ramadāna laikā (23. aprīlis – 23. maijs) krievu, angļu, arābu un ķīniešu valodās.

LSK aprīlī turpināja sadarboties gan ar valsts, gan nevalstiskajām organizācijām (Latviešu valodas aģentūra, biedrība “Gribu palīdzēt bēgļiem” u.c.).

Aprīļa mēnesī Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde piešķīra alternatīvo statusu vienam Krievijas pilsonim, savukārt atteica statusu 4 klientiem no Azerbaidžānas un Ķīnas.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.