Martā sociālā darbinieka un sociālā mentora atbalstu  saņēmuši 81 patvēruma meklētājs, bēgļi un personas ar alternatīvo statusu

2020. gada marta mēnesī biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 2 sociālie darbinieki un 11 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada martā saņēma 81 klients,  no kuriem 19 klienti patstāvīgi dzīvo ārpus Patvēruma meklētāju centrs, Muceniekos (PMC). Klientu vidū bija 18 sievietes, 31 vīrieši un 32 bērni.

Pirms valstī izsludinātā ārkārtas stāvokļa koronavīrusa COVID-19 izplatības ierobežošanai, pakalpojuma sniegšana patvēruma meklētājiem un bēgļiem PMC un ārpus tā notika kā ierasts. Tika sniegta palīdzība primāro vajadzību nodrošināšanā (pierakstīšana pie ārsta, došanās uz veselības aprūpes iestādēm, sadzīvisku jautājumu risināšana, formalitāšu kārtošana u.c.). Klienti tika pavadīti uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (PMLP), lai kārtotu uzturēšanās atļaujas, uz bankām, lai atvērtu kontu. Tāpat, mentori kopā ar klientiem devās uz Sociālo dienestu, sadarbojās ar Bāriņtiesu u.tml.

Pēc ārkārtas stāvokļa izsludināšanas valstī, LSK veica izmaiņas pakalpojuma sniegšanas formātā, īpaši, kas attiecas uz sadarbību ar dažādām institūcijām, kas pakalpojumus klientiem sāka nodrošināt attālināti – telefoniski vai elektroniski. Sociālie mentori un sociālie darbinieki ieguldīja lielu darbu, lai pielāgotos jaunajiem apstākļiem, t.i. – palīdzēja klientiem elektroniski noformēt iesniegumus un dokumentus un nosūtīt tos adresātiem ar Latvijas Pasta vai vietnes “e-Latvija” starpniecību.

LSK sniegtā pakalpojuma apjoms būtiski pieauga, jo bez ierastajiem pienākumiem, papildus tika sniegta un skaidrota aktuālā informācija par Valstī izsludināto ārkārtas stāvokli, pieņemtajiem noteikumiem, ierobežojumiem, palīdzības saņemšanas iespējām, par sekām, noteikumus neievērošanas gadījumā.

Izsludinātā ārkārtas stāvokļa laikā ļoti nozīmīga bija sociālo darbinieku un mentoru loma, sniedzot informatīvu un praktisku palīdzību klientiem, kuri jau tā cieš no postraumatiskā sindroma, tādejādi mazinot personu trauksmi un palīdzot rast risinājumus sociāli izolētiem, bez sociālā atbalsta esošiem cilvēkiem un cilvēkiem, kuriem ir grūtības izprast esošo situāciju un atbilstoši reaģēt, gan savas atšķirīgās kultūrvēsturiskās izcelsmes, izglītības un valodas barjeras dēļ.

Tāpat, LSK regulāri informēja klientus par visām izmaiņām valstī, pakalpojumu sniedzēju darbu, sabiedriskā transporta grafika izmaiņām, skolu darbību,  veica skaidrojošu darbu, saistībā ar COVID-19 vīrusa prevenciju, lai klienti, ievērojot visas rekomendācijas, spētu sevi pasargāt, vienlaikus  neapdraudot apkārtējos. Saziņā ar veselības iestādēm, mentori izmantoja tulku palīdzību, tādā veidā informējot klientus (tie, kas dzīvo ārpus PMC)  par vizīšu atcelšanu, par plānveida manipulāciju pārcelšanu. Kopā ar veselības iestādēm, klienti ar mentoru palīdzību, vienojās par jauniem pieraksta datumiem. Mentori veica skaidrojošo darbu ar klientiem, kuri ir neizpratnē par veselības pakalpojumu ierobežošanu.

Sadarbībā ar Starptautisko Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness biedrību federāciju (IFRC) un Pasaules Veselības organizāciju, kā arī, ņemot vērā Latvijas valsts iestāžu sniegtos ieteikumus, biedrība “Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) ir izstrādājusi informatīvos materiālus latviešu, angļu un krievu valodās par preventīviem aizsardzības pasākumiem, kā arī par rīcību, ja cilvēkam ir aizdomas par inficēšanos ar COVID-19 vīrusu. Lai uzlabotu arī to klientu informētību, kas nepārvalda šīs trīs valodas, ar “Patvēruma “Drošā māja”” Tulku koordinācijas centra atbalstu, informatīvie materiāli iztulkoti uz turku un arābu valodām, kurās runā lielākā daļa no bēgļiem un patvēruma meklētājiem. Savukārt, ar ANO Komisariāta bēgļu jautājumos (UNHCR) atbalstu, materiāli tulkoti uz dari valodu. 

Informatīvie materiāli pieejami šeit:

Sociālie mentori, sadarbībā ar skolām, ieguldīja lielu darbu, lai klientiem (skolēniem) attālināt palīdzētu pildīt mājasdarbus – gan PMC (ievērojot visus drošības pasākumus), gan ārpus centra dzīvojošajiem. Sadarbojoties ar sociālajiem dienestiem, maznodrošinātie un trūcīgie klienti, kas dzīvo ārpus PMC tika informēti par pašvaldību sociālo dienestu sniegto palīdzību.

Sociālie darbinieki turpināja katra klienta sociālā gadījuma vadību, papildus pievēršot uzmanību sociālā darba aspektiem krīzes situācijā un monitorējot klientu psihoemocionālo stabilitāti krīzes apstākļos un sniedza papildus nepieciešamo atbalstu.

Marta mēnesī PMLP nevienam no klientiem nepiešķīra bēgļa vai alternatīvo statusu, savukārt, 4 klientiem no Mongolijas, Uzbekistānas, Azerbaidžānas un Gruzijas PMLP atteica bēgļa vai alternatīvo statusa piešķiršanu.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.

Kontaktinformācija:

Gundega Rupenheite

Biedrības “Latvijas Sarkanais Krusts”

Projekta vadītāja

Tālr. 28379100

E-pasts: gundega.rupenheite@redcross.lv

Karīna Dzene

Projekta ieviešanas vienības programmas koordinatore

Tālr. 67078226

E-pasts: karina.dzene@sif.gov.lv

Vairāk par projektu ŠEIT

Tev varētu arī interēsēt:

Nometnē “Kopā” bērni piedzīvo īstu vasaru un dabas tuvumu

27.augustā 2025 LSK nometnes bērniem
No 2025. gada 8. līdz 12. augustam Īves pagasta atpūtas parkā “Laumas” notika LSK organizētā diennakts vasaras nometne “Kopā”, kurā piedalījās 18 bērni vecumā no 9 līdz 12 gadiem. Piecas dienas gleznainā un drošā dabas vidē bērni pavadīja aizraujošās un izglītojošās aktivitātēs. Nometnē bērni: Mācījās sniegt pirmo palīdzību un izprast veselīga dzīvesveida nozīmi; Atklāja savas …

LSK kopā ar VUGD māca, kā krīzes situācijā izveidot evakuācijas punktu

19.augustā 2025 Pirmā palīdzība
No 19. līdz 21. augustam LSK kopā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu un Rīgas domi apmāca valsts, pašvaldību un NVO pārstāvjus, kā rīkoties krīzes situācijā, kad nepieciešams izveidot un nodrošināt evakuācijas punktu. Apmācību laikā dalībnieki uzzina: kā izveidot un nodrošināt evakuācijas punktu; kā reģistrēt un atbalstīt iedzīvotājus; kā sniedzama pirmā palīdzība un pirmā psiholoģiskā …

Starptautiskajā humānās palīdzības dienā aicina aizsargāt palīdzības sniedzējus

19.augustā 2025 Starptautiskā sadarbība
191 valstī Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness 16,5 miljoni brīvprātīgo glābj dzīvības, sniedz atbalstu un rūpes – jebkuros apstākļos. Tomēr… Šodien, Starptautiskajā humānās palīdzības dienā, pasaulē lielākais humānās palīdzības tīkls, Sarkanais Krusts un Sarkanais Pusmēness, pauž skaidru vēstījumu: vardarbībai pret humānās palīdzības darbiniekiem – tostarp brīvprātīgajiem – ir jāapstājas uz visiem laikiem. Viena dzīvība, kas …

Veselības dienas – tur, kur satiekas kustība, prieks un kopības gars

Ziņa tiks papildināta ar kopvērtējuma tabulu Veselības un sociālās aprūpes darbinieki ikdienā nesavtīgi rūpējas par līdzcilvēku labklājību, taču viņu pašaizliedzīgais darbs nereti paliek ēnā. Tieši tāpēc ir svarīgi atgādināt – lai palīdzētu citiem, vispirms jārūpējas par sevi. Ikgadējās Latvijas veselības un sociālās aprūpes darbinieku Veselības dienas kalpo kā spilgts šīs patiesības apliecinājums. No 1. līdz …

Modri un vienmēr līdzās –  Sarkanā Krusta pirmās palīdzības sniedzēji dziesmu un deju svētkos

16.jūlijā 2025 Pirmā palīdzība
Foto: NMPD arhīvs No 5. līdz 13. jūlijam Rīgā notika viens no spilgtākajiem un emocionālākajiem kultūras notikumiem Latvijā – XIII Latvijas Skolu un jaunatnes dziesmu un deju svētki, kas pulcēja vairāk kā 38 000 bērnu un jauniešu no visas valsts. Šo grandiozo notikumu caurstrāvoja ne tikai mūzika, deja un kopābūšanas prieks, bet arī rūpes par …