Martā sociālā darbinieka un sociālā mentora atbalstu  saņēmuši 81 patvēruma meklētājs, bēgļi un personas ar alternatīvo statusu

2020. gada marta mēnesī biedrības „Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) 2 sociālie darbinieki un 11 sociālie mentori nodrošināja sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojumu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Sociālo darbinieku un sociālo mentoru pakalpojumu 2020. gada martā saņēma 81 klients,  no kuriem 19 klienti patstāvīgi dzīvo ārpus Patvēruma meklētāju centrs, Muceniekos (PMC). Klientu vidū bija 18 sievietes, 31 vīrieši un 32 bērni.

Pirms valstī izsludinātā ārkārtas stāvokļa koronavīrusa COVID-19 izplatības ierobežošanai, pakalpojuma sniegšana patvēruma meklētājiem un bēgļiem PMC un ārpus tā notika kā ierasts. Tika sniegta palīdzība primāro vajadzību nodrošināšanā (pierakstīšana pie ārsta, došanās uz veselības aprūpes iestādēm, sadzīvisku jautājumu risināšana, formalitāšu kārtošana u.c.). Klienti tika pavadīti uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (PMLP), lai kārtotu uzturēšanās atļaujas, uz bankām, lai atvērtu kontu. Tāpat, mentori kopā ar klientiem devās uz Sociālo dienestu, sadarbojās ar Bāriņtiesu u.tml.

Pēc ārkārtas stāvokļa izsludināšanas valstī, LSK veica izmaiņas pakalpojuma sniegšanas formātā, īpaši, kas attiecas uz sadarbību ar dažādām institūcijām, kas pakalpojumus klientiem sāka nodrošināt attālināti – telefoniski vai elektroniski. Sociālie mentori un sociālie darbinieki ieguldīja lielu darbu, lai pielāgotos jaunajiem apstākļiem, t.i. – palīdzēja klientiem elektroniski noformēt iesniegumus un dokumentus un nosūtīt tos adresātiem ar Latvijas Pasta vai vietnes “e-Latvija” starpniecību.

LSK sniegtā pakalpojuma apjoms būtiski pieauga, jo bez ierastajiem pienākumiem, papildus tika sniegta un skaidrota aktuālā informācija par Valstī izsludināto ārkārtas stāvokli, pieņemtajiem noteikumiem, ierobežojumiem, palīdzības saņemšanas iespējām, par sekām, noteikumus neievērošanas gadījumā.

Izsludinātā ārkārtas stāvokļa laikā ļoti nozīmīga bija sociālo darbinieku un mentoru loma, sniedzot informatīvu un praktisku palīdzību klientiem, kuri jau tā cieš no postraumatiskā sindroma, tādejādi mazinot personu trauksmi un palīdzot rast risinājumus sociāli izolētiem, bez sociālā atbalsta esošiem cilvēkiem un cilvēkiem, kuriem ir grūtības izprast esošo situāciju un atbilstoši reaģēt, gan savas atšķirīgās kultūrvēsturiskās izcelsmes, izglītības un valodas barjeras dēļ.

Tāpat, LSK regulāri informēja klientus par visām izmaiņām valstī, pakalpojumu sniedzēju darbu, sabiedriskā transporta grafika izmaiņām, skolu darbību,  veica skaidrojošu darbu, saistībā ar COVID-19 vīrusa prevenciju, lai klienti, ievērojot visas rekomendācijas, spētu sevi pasargāt, vienlaikus  neapdraudot apkārtējos. Saziņā ar veselības iestādēm, mentori izmantoja tulku palīdzību, tādā veidā informējot klientus (tie, kas dzīvo ārpus PMC)  par vizīšu atcelšanu, par plānveida manipulāciju pārcelšanu. Kopā ar veselības iestādēm, klienti ar mentoru palīdzību, vienojās par jauniem pieraksta datumiem. Mentori veica skaidrojošo darbu ar klientiem, kuri ir neizpratnē par veselības pakalpojumu ierobežošanu.

Sadarbībā ar Starptautisko Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness biedrību federāciju (IFRC) un Pasaules Veselības organizāciju, kā arī, ņemot vērā Latvijas valsts iestāžu sniegtos ieteikumus, biedrība “Latvijas Sarkanais Krusts” (LSK) ir izstrādājusi informatīvos materiālus latviešu, angļu un krievu valodās par preventīviem aizsardzības pasākumiem, kā arī par rīcību, ja cilvēkam ir aizdomas par inficēšanos ar COVID-19 vīrusu. Lai uzlabotu arī to klientu informētību, kas nepārvalda šīs trīs valodas, ar “Patvēruma “Drošā māja”” Tulku koordinācijas centra atbalstu, informatīvie materiāli iztulkoti uz turku un arābu valodām, kurās runā lielākā daļa no bēgļiem un patvēruma meklētājiem. Savukārt, ar ANO Komisariāta bēgļu jautājumos (UNHCR) atbalstu, materiāli tulkoti uz dari valodu. 

Informatīvie materiāli pieejami šeit:

Sociālie mentori, sadarbībā ar skolām, ieguldīja lielu darbu, lai klientiem (skolēniem) attālināt palīdzētu pildīt mājasdarbus – gan PMC (ievērojot visus drošības pasākumus), gan ārpus centra dzīvojošajiem. Sadarbojoties ar sociālajiem dienestiem, maznodrošinātie un trūcīgie klienti, kas dzīvo ārpus PMC tika informēti par pašvaldību sociālo dienestu sniegto palīdzību.

Sociālie darbinieki turpināja katra klienta sociālā gadījuma vadību, papildus pievēršot uzmanību sociālā darba aspektiem krīzes situācijā un monitorējot klientu psihoemocionālo stabilitāti krīzes apstākļos un sniedza papildus nepieciešamo atbalstu.

Marta mēnesī PMLP nevienam no klientiem nepiešķīra bēgļa vai alternatīvo statusu, savukārt, 4 klientiem no Mongolijas, Uzbekistānas, Azerbaidžānas un Gruzijas PMLP atteica bēgļa vai alternatīvo statusa piešķiršanu.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts Sabiedrības integrācijas fonda īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta “Dažādības veicināšana” (Nr. 9.1.4.4./16/I/001) ietvaros. Finansējums 85% apmērā piešķirts no Eiropas Sociālā fonda un 15% finansē Latvijas valsts.

Kontaktinformācija:

Gundega Rupenheite

Biedrības “Latvijas Sarkanais Krusts”

Projekta vadītāja

Tālr. 28379100

E-pasts: gundega.rupenheite@redcross.lv

Karīna Dzene

Projekta ieviešanas vienības programmas koordinatore

Tālr. 67078226

E-pasts: karina.dzene@sif.gov.lv

Vairāk par projektu ŠEIT

Tev varētu arī interēsēt:

Palīdzība, kad katra sekunde ir svarīga: Adyen un Sarkanais Krusts izveido sadarbību palīdzībai katastrofās

16.aprīlī 2025 Starptautiskā sadarbība
Iedomājies – Tu stāvi pie kases veikalā, esi gatavs pabeigt savu pirkumu. Bet ja nu ar vienu klikšķi Tu varētu palīdzēt glābt cilvēku dzīvības katastrofās? Pateicoties jaunai vispasaules sadarbībai starp globālo finanšu tehnoloģiju kompāniju Adyen un Starptautisko Sarkanā Krusta un Sarkanā Pusmēness (SKSP) kustību, tas tagad ir iespējams. Kad notiek katastrofa, pircējiem visā pasaulē ir …

Izdots LSK 2024. gada pārskats

10.aprīlī 2025 Gada pārskati
LSK ir sagatavojusi pārskatu par 2024. gadu. Aicinām iepazīties ar iepriekšējā gada nozīmīgākajām aktivitātēm un sasniegtajiem rezultātiem LSK programmās, reģionālajās Komitejās, struktūrvienībās un projektos.  2024. gada pārskats Sadaļā “Gada pārskati” pieejami pārskati par citiem gadiem.         

Sarkanā Krusta neitralitāte: no ikdienas darba līdz globālo krīžu pārvarēšanai

04.aprīlī 2025 Komitejas
Tuvojoties pašvaldību vēlēšanām, kas notiks 7. jūnijā, Latvijas Sarkanais Krusts atgādina par organizācijas neitralitātes principu – LSK neslēdz vienošanās ar politiskajām partijām vai to apvienībām par atbalstu atsevišķam politiskajam spēkam. Vienlaikus LSK aicina partijas savās programmās ietvert sadaļas, kas: veicina sociālo līdztiesību un labklājību; veicina sabiedrības veselību; nodrošina vienlīdzīgas iespējas visiem LR iedzīvotājiem; atbalsta NVO …

Sociālās aprūpes centrs “Atvasara” turpina darbu Latvijas Sarkanā Krusta pārziņā

03.aprīlī 2025 Sociālais atbalsts
No šī gada 31. marta Latvijas Sarkanā Krusta (LSK) pārziņā turpina darbu ilglaicīgās sociālās aprūpes centrs “Atvasara” Vecumniekos. LSK ir daudzu gadu pieredze sociālās aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā. Centra galvenais mērķis ir palīdzēt cilvēkiem, kuri vecuma vai veselības problēmu dēļ paši pilnvērtīgi nevar par sevi parūpēties. SAC “Atvasara” piedāvā ilgstošas un īslaicīgas aprūpes pakalpojumus ar izmitināšanu. …

144 cilvēki pārbaudījuši savu plaušu veselību

Dzintra: “Klepus nepāriet ļoti ilgi. Ilgi jāklepo, un tāpēc izdomāju pārbaudīties.” Olga: “Man jau kādu laiciņu ir tā atklepošana, un es gribēju pārbaudīt – vai tas ir tiešām kaut kas slikts vai pāries.” Aija: “Veselība – to ne par kādu naudiņu nenopirksim. Tāpēc… esam tajā grupā, droši vien jau arī 60+ ir nosacīti riska grupa, …